Siirry sisältöön

Hawaii-laite toistaiseksi pois käytöstä

Sunnuntaina 21.6. tivolin Hawaii-laitteessa ilmeni yllättävä vika, jonka johdosta laite jumiutui ja 16 henkilöä jäi laitteen kyytiin jumiin. Työntekijä huomasi laitetta pyörittäessään pienen nytkähdyksen, lopetti laitteen pyörittämisen ja aloitti jarruttamisen. Laite laskeutui alas normaalien jarrutustoimenpiteiden mukaisesti. Ala-asennossa laitteen vaunun toinen reuna otti kuitenkin tuntemattomasta syystä kiinni lattiaan, josta kuului rysähdys ja vaunu kallistui sivuttain. Paikalle kutsuttiin samantien pelastuslaitos, jotta voitiin varmistua siitä, että kaikki kyydissä olleet saadaan turvallisesti alas laitteesta eikä lisävahinkoa pääse syntymään. Tilanne oli rauhallinen ja asiakkaille kerrottiin koko ajan mitä tapahtuu, ja kaikkien kanssa keskusteltiin tilanteesta myös jälkikäteen. Tivolipäivä jatkui normaalisti tapahtuneen jälkeen.

Pelastuslaitos käytti operaatiossa apuna Seinäjoelta tuotua nostolavaa, joka viivästytti operaatiota. Kokonaisuudessaan pelastusoperaatio kesti noin 1,5 tuntia. Kaikki asiakkaat saatiin turvallisesti alas, eikä tilanteesta aiheutunut vaaratilanteita tai loukkaantumisia. Hawaii-laite on toistaiseksi pois käytöstä ja tivolin tekninen tiimi selvittää tarkempaa syytä tapahtuneelle. Aiheesta on myös kontaktoitu TUKESia tivolin toimesta välittömästi tapahtuneen jälkeen. Laitteella ei ole ollut aiemmin teknisiä ongelmia.

Share