TIEDOTE: Tivoli Sariola: Yksikin kerta on liikaa

kesäkuu 19, 2018 Tinna Kontinen

TIEDOTE 19.6.2018

Tivoli Sariola: Yksikin kerta on liikaa

Mediassa uutisoitu kunnianloukkausepäily Tivoli Sariolan alueella on olemassa ja asia on nyt ulkopuolisen tahon tutkinnassa. Tilanne tapahtui viime viikonloppuna tivolin vieraillessa Joensuussa, kun asiakkaana vieraillut romaniperhe kuuli laitteelta soitettavan rasistiseksi luokiteltua kappaletta ja koki laitteen käyttäjän ilveilleen heidän kustannuksellaan. Tivolin yhteisten arvojen, sääntöjen ja toimintaohjeiden mukaan tivolilla ei hyväksytä syrjivää tai muuten loukkaavaa toimintaa missään muodossa, ja näiden sääntöjen rikkomisesta seuraa aina automaattisesti sanktioita ja vakavia toimenpiteitä.

Tivolin toimitusjohtaja Ville Sariola pahoittelee asiaa syvästi koko Tivoli Sariolan puolesta. “Tähän suhtaudutaan meillä äärimmäisellä vakavuudella, yksikin kerta syrjivää käytöstä on liikaa. Olemme käsitelleet asiaa yhteisesti henkilökunnan kanssa ja kaikki ovat yksimielisiä siitä, ettei tällaista voi enää koskaan tapahtua. Olemme tapahtuneesta erittäin pahoillamme. Myös laitteen käyttäjä on asiasta pahoillaan ja myöntää tehneensä valtavan virheen. Olemme esittäneet anteeksipyynnön sekä laitteen käyttäjän että koko yrityksen puolesta kyseiselle perheelle ja toimineet asian käsittelyssä perheen toivomalla tavalla. Sisäisesti tämä on meillä johtanut myös yhteisten sääntöjen ja työskentelyohjeiden alleviivaamiseen, niiden rikkomisesta seuraavien toimenpiteiden läpikäymiseen sekä pian järjestettävään koko henkilökunnan lisäkoulutukseen. Tulemme tässä koulutuksessa käsittelemään syrjintä- ja yhdenvertaisuuskysymyksiä ja kyseisen asiakkaan luvalla käymme myös heidän kokemuksiaan tässä läpi. Tästä järkyttävästä tilanteesta on siis noussut myös tärkeää yhteiskunnallista keskustelua ja pohdintaa”, Sariola kertoo.

Sariola painottaa, että asian jatkoselvitys tapahtuu asianomaisten välillä. ”Olemme tyytyväisiä siitä, että kyseiset asiakkaat ottivat heti tilanteen jälkeen yhteyttä meihin, jotta pääsimme puuttumaan asiaan välittömästi siitä kuultuamme. Olemme myös kiittäneet heitä tästä suorasta palautteesta ja nopeasta reagoinnista. Nyt kun kyseinen perhe on saattanut asian poliisin tutkittavaksi, tämä tapaus selvittelyineen on yksityisten ihmisten välinen asia. Emme voi yrityksenä kommentoida asiaa tämän enempää ja toivomme, että asianomaiset saisivat käsitellä asian rauhassa ja selvittää mitä on tapahtunut”, Sariola sanoo.

Asiasta noussutta kohua Sariola pitää täysin ymmärrettävänä, mutta muistuttaa että Tivoli Sariola on jatkossakin paikka, mihin kaikki ovat tervetulleita. ”On täysin ymmärrettävää ja oikeutettua, että kyseinen perhe loukkaantui asiasta ja että tämä on herättänyt paljon keskustelua. Olemme käyneet asianomaisen perheen kanssa tapahtunutta läpi mielestämme hyvässä yhteisymmärryksessä, minkä he itsekin meille vahvistivat. Tilanteesta käytävä julkinen keskustelu ei valitettavasti ole kaikilta osin ollut asiallista tai todenmukaista, ja olemme itsekin joutuneet asiattomien, herjaavien kommenttien ja yhteydenottojen, ja jopa uhkausten kohteeksi. Samantyyppistä kommentointia on tapahtunut myös kyseisen asiakasperheen suuntaan. Olen valtavan surullinen tästä kaikkien osapuolten puolesta ja toivonkin, että yleinen keskustelu jatkuu tästä eteenpäin kunnioittavana ja rakentavana. Korostan vielä, että emme hyväksy loukkaavaa käytöstä missään muodossa, emme tivolikentällä tai sen ulkopuolella. Tivoli on – ja on aina ollutkin – kaikille turvallinen ja yhdenvertainen paikka, jossa jokainen voi nauttia tivolitunnelmasta hyvillä mielin. Tivoliyhteisö on kautta aikojen ollut monikulttuurinen ja suvaitsevainen, ja vähemmistöt ovat meille tervetulleita niin asiakkaiksi kuin osaksi työyhteisöämme”, Sariola toteaa.

Ota yhteyttä

Ville Sariola                                                             Tinna Kontinen

Toimitusjohtaja                                                        Viestintäpäällikkö

Tivoli Sariola                                                           Tivoli Sariola