Arvokkaasti yhdessä hymyssä

huhtikuu 13, 2019 Tinna Kontinen

Viimeiset pari viikkoa ovat hujahtaneet ohi todella nopealla vauhdilla ja tällä hetkellä tivolikenttä on Lahdessa viimeisiä viilauksia vaille valmis. Usein kysytään mitä kaikkea tivolissa tapahtuu ennen tivolin avaamista, minkälaisia toimenpiteitä kiertueen aloittaminen vaatii? Lista on varsin pitkä ja täynnä toinen toistaan tärkeämpiä asioita, mutta kaikki lähtee ennen kaikkea siitä, että koko henkilöstö, me nauravat kulkurit, smurffijengi olemme samalla sivulla toistemme kanssa. Että ymmärrämme toisiamme ja jaamme samanlaiset arvot työssämme, jotta voimme tehdä ja elää ne todeksi päivittäisessä tekemisessämme. Tämän kiertueen alkajaisiksi kurkistammekin Tivoli Sariolan arvoihin, siihen pohjaan joka antaa meille syyn ja suunnan ja ohjaa toimintaamme.

 

 

TURVALLISUUS

Tivoli Sariolassa kaikki tekeminen lähtee turvallisuudesta, oli kysymys sitten liikennekäyttäytymisestä, laitteiden kasaamisesta tai kentän elementtien asettelusta. Kaiken tekemisen on oltava turvallista työntekijälle, asiakkaille ja mahdollisille muille lähellä oleville. Viimeisten viikkojen aikana olemme tehneet mm. paljon erilaisia huoltotöitä sekä kouluttautuneet turvallisuuskysymyksiin liittyen. Kaikki työntekijät osallistuvat muiden koulutusten lisäksi hätäensiapu-ja alkusammutuskoulutuksiin, joiden lisäksi jatkokoulutamme useita vastuuhenkilöitä esimerkiksi tieturvallisuuteen, haastavampiin ensiaputilanteisiin ja järjestyksenvalvontaan liittyen.

Tivolin ollessa auki turvallisuuskysymykset näkyvät esimerkiksi laitteiden sijoittelussa, laitekohtaisina pituusmerkintöinä tai vaikkapa kentällä kiertävinä järjestyksenvalvojina. Turvallisuus on asia, josta emme tingi työaikana tai sen ulkopuolella, ja siksi sitä painotetaan kaikissa koulutuksissa ja asiakaspalvelutilanteissa.

Teemme aktiivista yhteistyötä Suomalaisten Tivolien ja Sirkusten Yhdistyksen kanssa yhteisten pelisääntöjen luomisen hengessä, ja toki turvallisuuden suunnittelua tivolilla ohjaavat myös monet kansalliset asetukset ja lait. Näiden lisäksi tivolilla tehdään paljon aktiivista työtä turvallisuuden varmistamiseksi mm. säännöllisten laitehuoltojen, turvallisuustarkastusten ja -asiakirjojen muodossa. Työntekijöillä on työhön soveltuvan koulutuksen lisäksi oikeanlaiset työvälineet ja vaatteet, ja kun tivolikenttä on työmaa-alue, kypäräpakko koskettaa jokaista kentällä liikkujaa. Jopa Tivolikoira Suloa.

 

 

YHTEISÖLLISYYS

Tivolimaailma ei toimisi ilman vahvaa yhteisöllisyyttä, se on sisäänrakennettuna sen olemukseen. Tivoli on meille paitsi työpaikka myös koti, jossa vietämme aikaa ystävien ja perheen kanssa, aivan kuten asiakkaammekin. Olemme kuin pieni kylä, joka sulautuu aina pieneksi hetkeksi osaksi vierailupaikkakuntaa. Tivolimme on vettä lukuunottamatta omavarainen, mutta veden lisäksi tarvitsemme jokaiselta paikkakunnalta myös jotain muuta tärkeää: ihmisiä. Tivoli elää nauravista ihmisistä, riemun kiljahduksista ja yhteisesti jaetusta ilosta. Ilman teitä ei ole meitä!

Teemme paljon paikallisia yhteistöitä esimerkiksi erilaisten urheilujärjestöjen, oppilaitosten ja pienyrittäjien kanssa. Työllistämme vierailupaikkakunnillamme ihmisiä, joillakin paikkakunnilla useita kymmeniä, ollen näin varsin merkittävä paikallinen työllistäjä. Monet tilapäisistä työntekijöistämme ihastuvat tivolimeininkiin niin, että hakevat seuraavana vuonna mukaan koko kiertueelle. Tämänhetkinen smurffijengi koostuukin pääosin ihmisistä, jotka ovat kiertäneet matkassa useita vuosia, osa jopa useammassa polvessa perheensä kanssa. Tivolityö on elämäntapa, joka imaisee mukaansa: meillä eletään ja ollaan ihmisten keskellä ja nautitaan yhdessäolosta. Nautitaan siitä, että saadaan olla mukana luomassa iloisia muistoja itselle ja muille.

Tivolissa autetaan aina kaveria, niin työssä kuin vapaa-ajallakin. Kun maito on loppu, kädet loppuvat kesken, avaimet hukkuvat tai tarvitsee vaikkapa kyydin jonnekin, apu on aina lähellä. Surut ja huolet, mutta myös monet ilon hetket on parasta jakaa jonkun läheisen kanssa. Tivolin vahva yhteisöllisyys näkyykin myös siinä, että työnajan lisäksi vapaa-aikaa kuluu paljon tivoliperheen kanssa. Meillä on hyvä olla yhdessä ja olemme iloisia päästessämme osaksi myös yhteistyökumppanien, asiakkaiden ja muiden tivolin ystävien elämää!

 

     

 

(ASIAKAS)PALVELU

”Pidä huolta henkilökunnasta ja he pitävät huolta asiakkaistasi.” Tästä periaatteesta ponnistavat ajatuksemme asiakaspalvelusta. Vahva ja hyvinvoiva tivolitiimi heijastuu siten, että myös asiakkaamme ja yhteistyökumppanimme ovat tyytyväisiä. Kuuntelemme tarkasti meille tulevaa palautetta ja parannusehdotuksia, ideat moniin uusiin tuotteisiin tulevatkin nimenomaan asiakkailta. Kaikkiin koulutuksiimme kuuluu tärkeänä osana hyvän asiakaspalvelun periaatteet. Lopulta kaikki tämä mitataan tivolikentällä: onko henkilökunta hyvinvoivaa, ovatko asiakkaamme viettämässä onnistunutta tivolipäivää.

Tivolikentällä asiakaspalvelu näkyy monessa muodossa: opasteina, keskusteluina myynti-tai laitepisteillä, tivolielämyksen kokonaisvaltaisuutena. Ajatuksena asiakaspalvelussamme on, että jokainen saa iloita tivolilla omalla tavallaan, tarkoittipa sen sitten munkkikahveja tai sitä kentän hurjinta keiputtujalaitetta. Monet tulevat vuodesta toiseen vain katsomaan ilma-akrobatiaesityksiä, moikkaamaan vanhoja tivolituttuja ja nauttimaan kentän tunnelmasta. Parhaita ovat ne pienet hetket, joissa vaihdetaan hymyt ja katseet asiakkaan kanssa, ja lähes sanattomasti huomataan että tivoli on meidän yhteinen juttu. Jokainen hymy on tärkeä osa tätä kokonaisuutta.

Palvelun ajatus on käytössä Tivoli Sariolassa myös muissa kuin asiakaskohtaamisissa. Tivolin johtaminen on mitä suurimmissa määrin palvelutehtävä; johdon tehtävä on varmistaa, että kaikki voivat kasvaa ja onnistua työssään. Yksi yli 130-vuotias yrityksemme keskeisiä ajatuksia on olla edelläkävijä, keskustella, kuunnella, mennä rohkeasti eteenpäin. Kysymys kuuluukin: miten voimme palvella, miten voimme auttaa?

 

       

 

POSITIIVISUUS

Mitä tarkoittaa ”yhtä hymyä” tai ”lupaus hymystä”? Aitoa iloa, hyvinvointia ja onnellisia yhdessäolon hetkiä – näihin kiteytyy tivolimme keskeinen ajatus. Positiivisuutta ei voi pakottaa, sen pitää kummuta suoraan ihmisestä itsestään. Tivolikentällä positiivisuus näkyy esimerkiksi kannustavina sanoina työkaverille, ystävällisenä asenteena ja rennon iloisena ilmapiirinä. Tivolikentällä saa nauraa ja pitää hauskaa, mutta meillä saa myös istua alas katselemaan kentän hulinaa ja tuntea hiljaa hyvää mieltä omasta tivolihetkestään.

Yhtä hymyä ei tarkoita sitä, etteikö haasteitakin olisi! Joskus vettä sataa taivaan täydeltä, autosta puhkeaa kumi tai tuntuu, että kaikki vaan menee aivan poskelleen. Näissä hetkissä positiivisuus tarkoittaa meillä sitä, että yritetään etsiä tilanteesta jotain mistä ottaa opiksi. Ja että osataan nauraa itsellemme, monesta vaikeasta tilanteesta selviää huumorilla. Odotetaan ja toivotaan parasta ja tehdään töitä onnistumisen eteen, ja muistetaan että kaikesta selvitään yhdessä. Tätä työtä tehdään intohimoisesti ja tosissaan, mutta ei liian vakavasti!

Tivoli on syntynyt huvittamaan ja nostamaan tavallisen päivän hieman arjen yläpuolelle, luomaan positiivisia kokemuksia kaikenikäisille ja ylläpitämään yhteisöllisyyttä. Tätä äärimmäisen tärkeää tehtävää lähdemme yhä toteuttamaan jokaisella kiertueellamme. Maailma muuttuu valtavan kovalla vauhdilla, ja kaikki ympärillämme tapahtuva voi saada toisinaan mielen synkäksi. Toivomme, että Tivoli Sariolassa aika pysähtyy hetkeksi ja jokainen pääsee tivolielämyksen mukana iloiseen maailmaamme.

 

 

   

 

Näillä sanoilla toivotamme alkavan kiertueen ja teidät kaikki lämpimästi tervetulleeksi Tivoli Sariolaan. Hyvä yhteistyökumppani, asiakas, ystävä: tervetuloa osaksi #yhtähymyä kanssamme vuonna 2019. Tästä se lähtee! 🙂

 

130 tarinaa, osat 19-21

elokuu 27, 2018
Lue lisää

TIEDOTE: Tivoli Sariola: Artisti voi hyvin

huhtikuu 21, 2019
Lue lisää