Tivolin klassikkolaitteet

kesäkuu 23, 2019 Tinna Kontinen

Tivoli Sariolan 131-vuotiselta matkalta riittää paljon kerrottavaa. Tällä kertaa pureudutaan muutamien tivolin klassikkolaitteiden maailmaan. Tiesitkö, että Tivoli Sariolan ensimmäinen hevoskaruselli on hankittu jo vuonna 1920?

 

Hevoskaruselli

J.A.F. Sariola eli toisen polven tivoliyrittäjä Jaffu hankki tivolin ensimmäisen hevoskarusellin vuonna 1920. Messukaruselliksi kutsuttu laite sijoitettiin tivolikentän keskelle, ja se ympärille tulivat muut laitteet ja tapahtumateltat. Hevoskarusellin myötä tivoli saikin muotonsa, johon yhä edelleen pyritään tivolikentät rakentamaan. 1920-luvulla tivolin asiakkaita kieputtivat myös maailmanpyörä, lennättäjäkaruselli ja autoajolaitteet. Klassinen italialaislähtöinen Hevoskaruselli saapui Tivoli Sariolaan vuonna 1997. Vuonna 2019 Tivoli Sariola hankki valikoimiinsa toisen Hevoskarusellin, uusi karuselli on mahdollista rakentaa myös sisätiloihin ja on siksi suosittu laitevuokrauksissa.

 

 

Keinukaruselli

Jo 1960-luvulla Tivoli Matti Sariolassa viihdyttänyt Keinukaruselli oli välillä 15 vuotta varastossa. Tämä Saksassa vuonna 1956 valmistettu ihastuttava keinukaruselli ostettiin tivoliin vuonna 1962 ja oli aikansa merkittävin laitehankinta. Se päätettiin restauroida uuteen kukoistukseensa 1990-luvun puolivälissä, minkä jälkeen karuselli on keinuttanut huvittelijoita kesästä toiseen. Vanhasta karusellista on tällä hetkellä jäljellä ainoastaan karusellin masto sekä muutama tukirauta, kaikki muu on vuosien varrella uusittu. Keinukarusellin maalaukset kertovat tarinoita tivolin historiasta, kuvissa esiintyvät muun muassa tivolin historiasta tutut nyrkkeilevä kenguru, Imatrankosken vuonna 1985 ylittänyt Ladja Sr. Kaiser sekä Keravalla Sarioloiden takapihalta aikanaan karannut virtahepo Hummeli.

 

 

Autorata

Vuoden 1970 kiertueelle saatiin ensimmäinen oma autorata Italiasta, josta tuli lasten ja aikuisten kestosuosikki. Tätä 47 tonnia painavaa sähköautorataa koottiin pala palalta kasaan raavasta miesvoimaa käyttäen. Autot kulkivat vielä bensalla, eikä silloin ollut hydrauliikan avulla aukenevaa lattiaa. 1980-luvulla laite uusittiin ensimmäisen kerran, mutta uuden vuosituhannen kunniaksi tivolin perinteikkään autoradan tilalle piti saada kätevämpi yksikkö. Haussa oli yksikkö, joka kuluttaisi vähemmän sähköä, jonka kuljettaminen olisi helpompaa ja jonka kasaamiseen riittäisi muutama mies. Perheen sisällä radan uudistuksen tarpeellisuudesta käytiin leiskuvaa keskustelua puolin ja toisin, mutta Tapion perustelut ajoivat muiden soraäänten yli. Kaudeksi 2000 tivoliin hankittiin Ranskasta autorata ja tällä Sixt-autoradalla kurvaillaan tivolissa yhä edelleen.

 

 

Maailmanpyörä

Näyttävä 26 metrin korkeuteen kohoava Sariola Wheel-maailmanpyörä on puolestaan kutsunut tivolikävijöitä maisemakierrokselleen jo vuodesta 2007 alkaen. Sen kyytiin mahtuu kerrallaan 108 huvittelijaa. Italialaisvalmisteinen maailmanpyörä hankittiin vuoden 2008 120-vuotisjuhlakiertuetta silmällä pitäen. Kun maailmanpyörää odotettiin saapuvaksi maaliskuussa 2007, Italiasta tuli viesti, että laite oli jäänyt jumiin Italian rajalle. Laite kuitenkin saatiin onnellisesti Suomeen ja se pystytettiin ensimmäisen kerran vapuksi Turun Kupittaalle. Maailmanpyörä on tuottanut lukuisia iloisia hetkiä niin tivolikentällä kuin erilaisissa juhlissa ja tapahtumissa ympäri Suomen.

 

 

2 vastausta artikkeliin ”Tivolin klassikkolaitteet

    1. Moikka! Lappeenranta ei ole kuulunut Tivoli Sariolan kiertuelistaan, ettei vain olisi toisesta tivolista kysymys? 🙂

Vastaa käyttäjälle Tinna Kontinen Peruuta vastaus

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Tivolislangista

heinäkuu 27, 2019
Lue lisää

Kiitos vuoden 2019 kiertueesta! :)

syyskuu 30, 2019
Lue lisää