Pähkähullusta ideasta toimivaksi konseptiksi – Miljoona Tivoli*

heinäkuu 1, 2019 Ville Sariola

Tivoli Sariola on muuntunut jo 13 vuoden ajan kesällä Miljoona Tivoliksi, vuosi 2019 edustaa jo 14. kertaa kun tivoli vierailee Tuurissa Miljoona Tivolin ominaisuudessa. Miten ja miksi Miljoona Tivoli sai alkunsa? Tällä kertaa matkustamme ajassa taakse päin vuoteen 2006!

 

Tivolin johtaja Tapio Sariolalla ja tivolin silloisella pitkäaikaisella tiedottaja/pr-päällikkö Markku Saarella oli tapana heitellä toisilleen villejäkin ideoita uusista mahdollisista tivolipaikkakunnista, joilla kasvaneen laitevalikoiman kanssa kannattaisi vierailla. Eräänä päivänä Markulla välähti. Hän hoksasi, että Vesa Keskisen Kyläkaupan asiakaskunta on hyvin samanlainen kuin Tivoli Sariolan. Markku piirsi mielessään kuvaa mahtavasta tivolista, joka sijaitsisi Suomen suosituimman matkailukohteen, Tuurin Kyläkaupan, kyljessä. Hän ehdotti Tapiolle, että esitellään idea Keskiselle. Tapiolle palasi mieleen vuosien takainen taloudellisesti surkea tivolivierailu Etelä-Pohjanmaalla, mutta hän luotti silti Markun visioon ja näytti vihreää valoa neuvotteluille.

 

 

Markku oli tuntenut pikkupojasta asti Kyläkaupan valtiaan. Tämän ansiosta yhteistyön suunnittelu ja neuvottelut alkoivat mukavissa merkeissä. Molemmat osapuolet näkivät ideassa potentiaalia. Kun kaksi Suomen parasta alkaa tehdä yhteistyötä, se ei voi epäonnistua, Markku ajatteli. Vaikka idea vaikutti mainiolta, se tuntui aluksi myös pähkähullulta ja mahdottomalta. Näin jälkeenpäin tarkasteltuna se näyttää olleen juuri sopiva ratkaisu. Onnistuneiden neuvottelujen tuloksena lyötiin kättä päälle. Keskinen vuokrasi koko tivolin laitetoiminnan Kyläkauppansa kylkeen viideksi päiväksi vuonna 2006. Tapahtuma sai nimekseen Miljoona Tivoli.

 

Kyläkaupan huvikumpu on kasvanut vuosien kuluessa yhdeksi lapsiperheiden suosituimmista nähtävyyksistä Etelä-Pohjanmaalla ja koko maassa. Keskinen on kehittänyt aluettaan niin, että sieltä löytyy kaikki, mitä ihminen voi tarvita. Sariolan tivoli täydensi konseptia loistavasti, koska matkailukohteesta puuttui koko perheen ilonpitopaikka. Onnistunut yhteistyö on poikinut vuosi toisensa jälkeen jatkoa. Vuonna 2017 Miljoona Tivoli hauskuutti asiakkaitaan juhannuksesta alkaen ennätykselliset 52 päivää.

 

 

Jokaisella tivolipaikkakunnalla on omanlaisensa tunnelma. Tuurissa asiakkaat ovat tulleet erityisen hyvin tutuiksi, koska siellä viivytään huomattavasti pidempään kuin missään muualla. Alle 13-vuotiaat ovat päässeet laitteisiin ilmaiseksi, minkä vuoksi lähialueen perheillä on ollut tapana tulla tivoliin monta kertaa kesässä. Kun tivoliväen on taas aika pakata kimpsunsa ja kampsunsa ja siirtyä Tuurista seuraavaan kylään, monet tulevat halaamaan haikeasti ja kiittämään kesän hupihetkistä.

 

Useamman lyhytkestoisen vierailukerran jälkeen jälkeen Miljoona Tivolin konsepti muotoutui nykyiselleen ja siitä on tullut yksi suomalaisten kesäloman kohokohdista. Vuoden 2019 vierailu kestää juhannuksesta elokuun alkuun asti yhteensä 45 päivää. Vuonna 2019 Keskisen Kyläkauppa lahjoittaa myös Miljardi Kiitos -kampanjassa alle 13-vuotiaiden lasten vanhemmille lahjakorttikokonaisuuden eli päivärannekelahjakortin jokaiselle Miljoona Tivoli -päivälle. Kyseessä on siis varsin poikkeuksellinen konsepti, niin Suomen mittakaavassa kuin kansainvälisestikin.

 

*Tekstit lainattu osin Tivoli Sariolan historiasta kertovasta Huvin huipulla 130 vuotta-kirjasta, tekijöinä Päivi Pajula, Matti Rautiainen ja Mikko Hiljanen. Kirja ostettavissa tivolikentän tivolimyymälästä. 

 

 

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Ilmojen valtiaat – taidokas Kaisereiden perhe*

heinäkuu 13, 2019
Lue lisää

Callen muistolle

heinäkuu 18, 2019
Lue lisää